Fejlesztő nevelés-oktatásban azok a
súlyosan és halmozottan fogyatékos tanulók részesülnek, akiknek fejlődésbeli
eltérései és tevékenységbeli akadályozottságai a pedagógiai megsegítés,
nevelés, oktatás, fejlesztés szempontjából sajátos nevelési igényként
jelentkeznek. E
tanulók speciális segítséget igényelnek szükségleteik kielégítése, egészségük
megtartása, az emberi, a dologi és természeti világhoz való viszonyuk
kialakítása és a társadalomban való aktív közreműködés érdekében. Egész
életükben a környezet fokozott mértékű és folyamatos, komplex segítségére,
támogatására utaltak, személyiségük kibontakoztatása és életminőségük javítása
érdekében. A tagozaton a nevelés-oktatás eszköz és eljárásrendszere igazodik a
tanulók szükségleteihez, életkori sajátosságaihoz. Verbális segítséggel, nonverbális jelzésekkel
való segítséggel, bemutatással, utánzásra ösztönzéssel, motoros
segítségadással, minden esetben az optimális segítségnyújtás mértékét szem
előtt tartva próbálják gyógypedagógusaink tanulóink tevékenységeit támogatni. A
fejlesztés külső körülményei úgy kerülnek kialakításra, hogy a tanulók aktív
részesei legyenek a tevékenységeknek, a tevékenység elvégzése számukra kellemes
következményeket hozzon. Jelenleg a Nyírbátori Éltes Mátyás Óvoda, Általános
Iskola, Szakiskola, Készségfejlesztő Iskola, Kollégium, Egységes Gyógypedagógiai
Módszertani Intézményben öt fejlesztő iskolai osztály működik. Azok a súlyosan
és halmozottan fogyatékos tanulók, akiknek aktuális fizikai állapota nem teszi
lehetővé a mindennapi iskolába járást, otthonukban, Kislétán, a Szilvafa
Ápoló-Gondozó Otthonban kapják meg a fejlesztést, kiutazó gyógypedagógusaink
által. a a a a
|